marți, 21 martie 2017

Vecini

             Buna ziua si buna sa va fie inima astazi tuturor celor care veti citi aceste randuri.Cum in aceasta dimneata am aflat, de pe facebook, ca un fost vecin din anii in care locuiam la Pancota a murit, gandurile mele mi-au zburat, inevitabil la anii copilariei, ai adolescentei si primii ani ai tineretii mele, petrecuti, toti acesti ani ,in Pancota.In urma cu ceva ani citeam undeva despre comunitati de vecini si acum rememorand acesti ani petrecutu in Pancota am realizat ca noi eram o foarte stransa si legata comunitate de vecini, nu stiam atunci despre asemenea "comunitati", nu se accesau atunci fonduri europene sau de orice alt fel pentru organizarea unor astfel de comunitati dar ne organizam noi, cu totii.ne ajutam unii pe altii, ne vizitam, ne imprumtam fel de fel, de la o cana de zahar ca era pe ratie in acei ani, pana la tot felul de unelte sau chiar bani. Montam impreuna ca vecinii corturi uriase in care se organizau nunti, petreceam impreuna onomastici, zile de nastere, nunti si botezuri si tot impreuna privegheam si plangeam dupa cei pierduti.
              Costi Naparca fusese crescut de mama sa impreuna cu cel de al doilea sot al dansei, Gheza baci impreuna cu tanti Gheza cum le spuneam noi parintilor lui Costi erau niste oameni foarte harnici, foarte respectuosi si niste vecini foarte buni, ajutau intotdeauna cand asta le statea in puteri, intotdeauna erau extrem de discreti si de binevoitori.Ani de zile Gheza baci a fost seful MAT-ului, pivnita de vinuri a podgoriei pancotane, a ceea ce astazi se cheama Cramele Pancota, cand a ajuns adult Costi a inceput sa lucreze cu tatal sau si mai poi, dupa pensionarea tatalui sau a preluat sefia.Cum tatal meu se numea Florin, a fost CFR-ist si am locuit intreaga perioada pancotana a vietii noastre in imediata vecinatate a garii CFR, de Sf.Florii tata era serbat trei zile la rand, toti colegii, prietenii si vecinii la iesirea din tura veneau sa-l serbeze pe Florin.In fiecare an vineri sau sambata Costi venea si ii aducea tatei un bidon de 10 sau 20 de litri cu vin de  onomastica lui, sa aiba cu ce isi omeni musafirii, de cele mai multe ori nici nu intra in casa, nu astepta sa fie si el la randul lui servit cu ceva.
              Inainte de moartea tatei, cand in Pancota s-a aflat ca el are cancer Costi le-a spus mamei si sotiei sale sa ne transmita ca nu cumva sa cumparam vin pentru serile de priveghi si pentru pomana ca ne va da el, ele in speranta ca zvonurile nu sunt adevarate, ca tatal meu nu este chiar atat de bolnav au tot amanat sa ne spuna, cu doar o zi inainte de moartea tatei le-am rugat eu pe doamne sa ne dea vin si raspunsul a venit "sigur, Costi ne-a spus de mult sa va spunem sa nu cumva sa cumparati dar noi am tot sperat ca vecinul nu este atat de grav", sigur si pentru aceasta trista ocazie am primit vinul in dar de la vecinii nostri.
               Intr-un mod similar cand in anul trecut, in 2016 am aflat de la un alt vecin din Pancota despre boala lui Costi eu m-am rugat Bunului Dumnezeu sa nu fie adevarat, sa il vindece pe vecinul nostru, sa ii fie lui dupa bunatatea sufletului sau.Nu ne este ingaduit noua oamenilor sa judecam planurile lui Dumnezeu pentru noi, de ce unii dintre noi murim tineri si altii ajung varste venerabile doar El in marea Sa intelepciune stie. Te rog Doamne Dumnezeule odihneste sufletul vecinului meu Costi in loc cu verdeata, unde nu este durere, nici scarba, nici suspinare, numai viata fara de sfarsit.Te rog Iisuse intareste pe mult indureratii parinti si pe incercata vaduva ca doar in puterea Ta este totul.

                  O constiinta impacata si pace in suflete va doresc tuturor.
                                                                                                  K'melia  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu