miercuri, 17 ianuarie 2024

Jurnal de pensionar Episodul 1 Pacientul deținut și colonelul Ciobanu

          Mi-am început munca de asistent medical la 1 ianuarie 1994 la Compartimentul de Hemodializă al Spitalului Municipal Arad, am lucrat acolo doi ani, în acei doi ani am învățat mai mult decât în cei trei ani de Școală Postliceală Sanitară, voi fi toată viața recunoscătoare colectivului de acolo și doctorului Pîtea Viorel, șeful compartimentului.

         În al doilea an de muncă la acel compartiment, doar ce trecusem de examenul de final al anului de asistent medical generalist debutant, s-a internat la noi pe secție un tânăr de vreo 23 de ani ce era deținut. La internare a venit cu el un subofițer bătrân pus pe șotii, când a văzut el că asistentele sunt fete tinere, unele nu aveau nici 20 de ani și majoritatea abia trecuseră de majoratul din vechime, 21 de ani, s-a gândit el să glumească puțin, când întreb-au fetele pentru ce face închisoare pacientul le răspundea "pentru trafic de persoane și proxenetism". În anii aceia nici nu se știa prea bine ce semnificație au acești termeni. Le-a speriat atât de bine pe colegele mele asistente încât li s-a făcut frică să mai facă tură de noapte. Compartimentul nostru avea doar șase paturi pentru internări de pacienți și pentru atât de puține paturi normativul de personal din acei ani nu prevedea ca în tura de noapte să avem infirmieră, se lucra în tura de noapte doar o singură asistentă între orele 22-06. Eu făceam naveta de la Pâncota și nu aveam legături de trenuri pentru schimbul doi și făceam doar schimbul unu și trei. În prima lună cât a fost internat deținutul pacient tură de noapte am făcut doar eu și încă o colegă, colega își făcea doar turele ei, celelalte colege când trebuia să facă schimbul trei se rugau de mine să fac schimb de tură cu ele. Uite așa în lungile nopți în care eu și subofițerul care făcea de pază la spital nu puteam dormi poveste-am câte în lună și în stele cu ei, m-am împrietenit cu câțiva dintre ei ce erau de vârste apropiate cu mine. Intrarea în compartimentul nostru se făcea direct din curtea interioară a spitalului, eu când eram de noapte nu încuiam iala de la intrare pentru ca dacă venea un pacient noaptea să poată intra în secție, înainte de ora șase deschideam larg ușa pentru a se aerisi, pe șase veneau infirmierele. După ce s-a internat deținutul când deschideam ușa o găseam cu iala încuiată, la a doua sau atreia oară m-am întrebat cu voce tare cine o fi încuiat ușa că eu nu mă încui nici când sunt singură dar acum când am pază?! Un subofițer bătrân îmi răspunde cum cine? Eu, dacă bate cineva la ușă te duce capul să mă trezești! Păi dacă nu mă preveniți nu mă interesează pe mine că tu nu ai voie să ațipești, eu fug să văd ce urgență îmi vine mie. După aproape două luni deținutul nostru a fost pus în întrerupere de pedeapsă, a rămas în continuare internat dar fără să mai fie păzit, după vreo trei luni i s-a pus un diagnostic definitiv: lupus eritematos. După ce a scăpat de paza au aflat toată secția că de fapt el a furat niște ceapă dintr-o fermă, era condamnat pentru furt, nici vorbă de proxenetism și toate alea cu care le îngrozise pe fete primul subofițer care a venit cu el la internare.

          Acest tânar hoț, ce a furat ceva de foame dar deținut fiind a fost internat în spital și diagnosticat, dacă ar fi fost șomer în libertate cine știe când ar fi fost diagnosticat, acest tânăr hoț, pacientul deținut a fost primul meu contact cu lumea Administrației Naționale a Penitenciarelor.

          După cam un an de la internarea pacientului deținut eu m-am transferat la secția ATI (Anestezie și Terapie Intensivă) a aceluiaș Spital Municipal Arad. Într-o duminecă liniștită în care eu eram de tură, cam la un an si câteva luni de la transferul meu la ATI, vine pe secție unul dintre subofițerii cu care m-am împrietenit când am lucrat la dializă și ei supravegheau pe pacientul deținut, căuta o cunoștință transferată pe secție la urologie. A stat 30 de minute pe secția de urologie și vreo două-trei ore la povești cu mine. Din vorbă în vorbă mă întreabă ce salar am, în buzunarul halatului era ultimul fluturaș, i l-am arătat, s-a albit la față, "așa salarii mici aveți voi?!" Eu l-am întrebat dacă nu au nevoie de asistente medicale acolo la penitenciar din moment ce privind fluturașul meu de salar te-ai albit mai tare decât halatul meu?! Răspunsul a fost da, vom avea nevoie după ce se termină penitenciarul nou care s-a început de construit.

         O vorbă aruncată într-o convorbire oarecare și un bărbat ce a pălit la vederea fluturașului meu de salar m-a făcut să caut un fost elev al mamei ce era ofițer la penitenciar, așa am aflat că se pensionează un asistent medical și v-a fi liber un post de asistent mai repede decât  construirea noului penitenciar. 

          Am dat o probă scrisă de specialitate în 8 mai 1997, am fost la acel concurs cinci candidați, majoritatea dintre ei proaspeți absolvenți ai școlii postliceale sanitare, făra nici un pic de experiență și doi dintre candidați cu foarte puțină experiență. Subiectele, toate, au fost formulate din Urgențele medico-chirurgicale de Lucreția Titircă, cartea această era cu mine permanent în toți cei patru ani cât am lucrat la dializă și la ATI, o studiam tot timpul, mă întreb-au adeseori aparținătorii și bolnavii dacă vreau să continui medicina. Am luat nota cea mai mare, experiența mea de trei ani și jumătate în secții de urgență mi-au fost avantajul. În luna iunie m-au trimis la București la Centrul de testare psihologica a MAI și la Direcția Medicală din ANP (Administrația Națională a Penitenciarelor) să mă vadă șeful direcției col.dr. Ciobanu. Domnul Ciobanu a dorit să îmi dea un test, nu știam atunci dar dânsul era cunoscut că dă acelaș test medicilor și asistenților medicali de ani de zile. Un punct al testului domnului col dr Ciobanu era referitor la terapia combinată cu două sau mai multe antibiotice. Profesorul care ne-a predat bolile infecțioase în școala sanitară, dr Herețiu (Dumnezeu să-l odihnească) ne-a spus că treaba noastră de asistenți este să administrăm medicația prescrisă de medic, combinarea antibioticelor să o lăsăm în seama medicilor, pe noi ne interesează doar ce nu putem combina în aceași seringă. În concluzie la testul dr. Ciobanu am amețit eu ceva ce dânsul a concluzionat că sunt prostii. Am replicat că eu sunt asistent medical și administrez tratamentul prescris de medic, nu prescriu tratamente. Domnul colonel îmi spune și dacă doctorul e beat și scrie prostii? Replica mea a venit promt: și dacă dumneavoastră domnule colonel sunteți beat și scrieți prostii îi veți permite unui subofițer asistent medical să vă corecteze?! Cum era de așteptat, nervos, domnul colonel a scris DA pe dosarul meu, a semnat bombănind ceva despre mine că sunt proastă dar noroc că-s naltă și frumoasă. Am zâmbit și în sinea mea lasă că în Arad n-oi lucra cu tine. Până în 1 decembrie, când în sfârșit m-au angajat la penitenciar, m-au mai trimis o dată la Direcția Medicală, ca să mă cunoască noul șef al direcției medicale care l-a înlocuit pe col dr Ciobanu.

luni, 25 decembrie 2023

Crăciun cu miros de amintiri din copilărie


             Când eram copil Crăciunul l-am petrecut, invariabil până la 18 ani, la bunicii paterni, în satul Iermata, comuna Seleuș din județul Arad. Bunica și mătușa mea făceau bradul în cămară, pe ascuns, de obicei când ne culcau de amiază pe noi copii. Moș Crăciun venea în persoană la noi, pe coridorul lung, cu bradul în mână și un sac cu darurile în cealaltă mână, costumul era format din bunda ciobanilor din vecini, o căciulă din blană de oaie întoarsă pe dos și o mustață din fuior. În aproape toți anii copilăriei mele Moș Crăciun era baci Mitru a lu Puzlic, omul acesta mi-a luminat copilăria (Dumnezeu să-l odihnească și să îi numere sufletul cu drepții Săi). Ne punea pe totți copii să îngenunchem, să spunem rugăciuni și poezii înainte de a ne da cadourile. Într-un an tatăl meu i-a făcut fratelui său cadou o pereche de pantaloni, i-a împachetat frumos și i-a pus în sacul moșului iar acesta l-a pus și pe Lelu să îngenuncheze și să spună o rugăciune spre a își primi darul.

              După ce se termina totul la noi moșul traversa strada la a lu Andea iar noi cu toții copii și adulți îl urmam și asiste-am acolo la acelaș spectacol. Ne culcam târziu în noapte cu toții după ce prime-am colindătorii, unii îmbrăcați urât, uneori îi recunoște-am și uneori nu. Țin minte că au venit într-un an un cuplu îmbrăcați bărbatul în hainele femeii și femeia în bărbat, ne-au cântat o colindă și nu i-a recunoscut nimeni din familie.

             Pe când eram în liceu mă alătur-am unor colindători și colindam întreg satul, cunoște-am atât de bine satul încât ști-am ce anume îmi place să mănânc la fiecare casă, care prăjituri sunt specialitatea gospodinei, unde este vinul cel mai bun, niciodată nu prime-am bani, pata colinzilor era că eram serviți cu mâncare, prăjituri și băutură. În ziua de Crăciun la Moroda, la căminul cultural era Joc, horă dar la noi se joacă în doi, nu horă așa că îi spune JOC.

            Feciorii care erau de însurat se adunau și tocmeau un taraf și merge-au la toate fetele de măritata din sat, la fiecare fată se aduna o bună parte din sat, vecini, rude. Ce repede trec anii... mai ieri eram copil și astăzi pensionară...

sâmbătă, 26 august 2023

Pelerinaj pentru suflet


              În perioada 21-25 august 2023 am fost într-un pelerinaj care ne-a purtat din Arad până în Dobrogea, ne-am închinat în 14 mănăstiri din șase județe și București precum și în două catedrale. Toate locurile vizitate au avut pentru mine o importanță deosebită, pentru mine acest pelerinaj a fost o călătorie pentru minte și suflet, ceva gen "Mănâncă, roagă-te, iubește" în variantă personală, a-la  Camelia.

              În prima zi am vizitat Mănăstirea Mărcuș din comuna Dobârlău, județul Covasna, Mănăstirea Schimbarea la Față din comuna Sita Buzăului, acelaș județ și Mănăstirea Ciolanul din comuna Tisău, județul Buzău și ne-am cazat seara în Hotel Sport Buzău. Trecerea dinspre județul Covasna spre Buzău am făcut-o pe la Siriu , Nehoiu deci am văzut lacul de acumulare și barajul de la Siriu, localitatea natală a cântărețului de muzică populară Benone Sinulescu, care în ultimii ani a locuit în județul Arad la  Bîrzava, este înmormântat în Arad. În tot timpul cât am fost în județul Buzău gândul nostru a fost la nașul nostru de cununie originar din județul Buzău, cu atât mai mult cu cât a fost și nașa cu noi, ca în toate pelerinajele. Seara ne-am plimbat puțin prin Parcul Tineretului în Buzău care este foarte aproape de hotel. L-am simțit pe nașu aproape tot timpul cât am fost în Buzău, mă așteptam să îl aud vorbind. Dimineață am văzut când cei de la societatea de salubritate Buzoiană au venit să colecteze gunoiul, au ridicat platforma cu tomberoane din pămînt, ne era căzut nimic pe margini și mașina a colectata doar reciclabillele, după gunoiul menajer și biodegradabil au venit alte mașini, cei de la hotel au spus că se ridică gunoiul de două ori pe zi, i-am invidiat pe buzoieni amintindu-ne că și administrația arădeană au promis așa ceva dar... noi am rămas cu "făgădașul ne-mplinit".

               De dimineață după un mic dejun copios și variat am pornit spre județul Brăila, am vizitat prima dată o mănăstire care nu era în program, Mănăstirea Voevodală Nașterea Sf. Ioan Botezătorul Măxineni situată la confluența râurilor Buzău și Siret, o mănăstire înființată de Matei Basarab la 1637 dar care a fost distrusă de mai multe ori în aceste sute de ani ce au trecut de la înființarea ei pentru că în aproape întreaga sa existență s-a aflat pe graniță, între Țara Românească și Moldova pe de o parte și Raiaua Brăila aflată atunci sub stăpânire turcească. În anii 1700 în Ardeal Coroana Habsburgică în dorința de a întări catolicismul și a îi forța pe români să treacă la greco-catolicism au distrus aproape toate mănăstirile ortodoxe și multe biserici. În aceleași timpuri în Țara Românească multe mănăstiri au ajuns în ruină din cauza proastei administrații a grecilor cărora le fuseseră închinate. A urmat apoi Mănăstirea Sf. Pantelimon Lacul Sărat situată într-un parc frumos în apropierea plajei. Am intrat în municipiul Brăila, locul nașterii mamei mele. Bunicii mei materni în 1929 la începutul  crizei au plecat în căutare de lucru spre București, au ajuns în Brăila, mai exact în Brăilița, au locuit aici 16 ani, pentru că bunica a făcut malarie, de mai multe ori, medicul i-a spus bunicului că dacă vrea ca soția lui să trăiască să se mute într-o casă de cărămidă, nu din chirpici. Bunicul a construit o casă în Brăilița, nu știu pe ce stradă și nici nu mai am cum să aflu. Toți cei patru copii ai bunicului s-au născut în Brăila, de aici a fost luat bunicul și deportat în Rusia, la finele celui de al doilea Război Mondial, iar bunica s-a întors împreună cu copii în Reșița, casa au vândut-o la mulți ani după ce s-a întors bunicul din Rusia. În tot timpul cât am fost prin Brăila m-am gândit la mama și la familia ei, la bunicii materni și frații mamei. Am trecut spre Tulcea pe podul suspendat inaugurat de doar o lună și am vizitat Mănăstirea Cocoș cu o biserică impresionantă pictată în tehnica mozaicului, Mănăstirea Saon cu un alt fel de frumusețe și în final Mănăstirea Celic Dere. Ne-am cazat la Hotel Atlantis în Tulcea.

             Cea de a treia zi a început pentru cei mai mulți dintre membrii grupului nostru cu o plimbare cu trei șalupe în Delta Dunării, noi am preferat să ne plimbăm pe proaspăt restaurata Faleza Ivan Patzaikin Tulcea însoțiți de încă câțiva pelerini ce nu au putut sau nu au dorit să meargă. Pe la prânz am plecat prin Dobrogea cea pietroasă și aridă spre Mănăstirea Sfântul Ioan Casian, cu o biserică nouă ridicată, impresionată prin arhitectura puțin atipică, eu am renunțat să ajung la Peșteră, o mică parte din grup au ajuns și acolo. Am renunțat la vizitarea mănăstirii din Năvodari spre a ajunge cu ziuă la cazarea din Mamaia, Grand Hotel Astoria și a putea face o baie în Marea Neagră cea frumoasă.

              A patra zi am început-o vizitînd Mănăstirea Sfântul Filip din Adamclisi, județul Constanța, am continuat cu Mănăstirea Peștera Sfântului Apostol Andrei și în final Mănăstirea Dervent, fiecare cu frumusețea ei, la ultima multe plante exotice acomodate aici de un părinte sfătos, glumeț și foarte amuzant în cuvintele sale de  învățătură. Am trecut înspre județul Călărași cu bacul pe la Ostrov-Silistra și ne-am îndreptat spre capitală. În Ilfov ne-am oprit să vedem Mănăstirea Cernica, nu ni s-a deschis nici un pangar deși am văzut mai multe, nu a venit nici un preot să ne dea cuvânt de învățătură, ne-am închinat în biserică și ne-am plimbat prin cimitir și peste tot, în cimitir am găsit mormintele unor celebrități și unii au comentat despre starea unora dintre morminte.

              Ultima cazare a fost în București la Hotel Sir Colentina, dimineața fară micul dejun am fost la Catedrala Mântuirii Neamului, am putut intra doar la paraclis, mic dar dichist, cu o curte încă rcată de flori, un loc aglomerat de oameni ce se roagă dar înconjurat de mulți cerșetori. Am renunțat la vizitarea Mănăstirii Pasărea și am  înlocuit-o cu Mănăstirea Radu Vodă din Sectorul 1 al capitalei după care ne îndreptăm spre casă.

luni, 3 iulie 2023

Pelerinaj


              Nu sunt o bigotă dar sunt ortodoxă, apreciez oamenii buni de orice credință ar fi ei și chiar pe cei care se declară agnostici ori atei. Apreciez mult cuvintele de învățătură care ne învață să fim buni, să ne rugăm, să ne spovedim, să ajutăm și în zilele de 1 și 2 iulie 2023 am primit asemenea cuvinte de învățătură în aproape toate mănăstirile în care am pășit, unele le-am călcat pragul pentru prima oară, altele le-am revăzut. Am fost la Mănăstirea Sf. Ioan Iacob Hozevitul Piatra Craiului din sat Bucea, comuna Negreni județul CJ, Mănăstirea Florești din comuna cu acelaș nume din județul CJ, Mănăstirea Înălțarea Sfintei Cruci Cășiel din comuna Chiuești acelaș județ CJ, Mănăstirea Sfânta Ana Rohia din satul cu acelaș nume aparținător de Târgu Lăpuș județul MM, Mănăstirea Habra din comuna Groși, județul MM, Catedrala Episcopală Sf. Treime din municipiul Baia Mare, Mănăstirea Măriuș din satul cu acelaș nume, comuna Valea Viilor județul SM, Mănăstirea Țeghea din satul cu acelaș nume, comuna Craidorolț județul SM și Mănăstirea Scărișoara Nouă din comuna Pișcolț județul SM.

             Am pierdut șirul pelerinajelor făcute cu grupul nostru, grup care se schimbă, se înoiește continuu dar oamenii care ni se alătură sunt cu toții oameni frumoși și dau acestui grup un farmec anume ce face ca fiecare pelerinaj să fie o experiență spirituală deosebită, o încântare a minții, a trupului dar în special a sufletului. Explicațiile ghidului nostru ne poartă prin istorie, geografie, teologie, locurile prin care umblăm ne poartă prin amintiri și istorii de familie, preoții care ne vorbesc ne emoționează până la lacrimi de foarte multe ori. Uneori nu suntem băgați în seamă în unele mănăstiri dar în cele mai multe suntem omeniți cu tot ceea ce pot măicuțele sau călugării să ne dea ca merinde trupească nu doar sufletească.

             M-am născut și am crescut într-o familie mixtă, mama șvăboaică din Reșița, tatăl român dintr-o familie de moți ce în anii 1750 au venit și s-au stabilit în satele Moroda și Iermata din județul Arad. Mama botezată, crescută educată romano catolic a trecut la căsătorie la ortodoxism, pentru că a considerat că așa trebuie, din respect pentru familia în care intra și pentru cei doi frați ai socrului ei preoți ortodocși, preot Bodîrlău Teodor și preot Gornic Dimitrie. Mama a fost profesoară de istorie și în toată viața ei a cultivat în familie și în școală dragostea, toleranța, buna înțelegere. Bunicii paterni la care am crescut, țărani au fost oamenii bisericii dar totodată au cultivat și ei buna înțelegere, dragostea de aproape în toată viața lor, nimeni nu trecea pragul curții bunicilor mei fără a fi omenit fie că era cerșetor sau domn cu școală. Un blid cu mâncare îl oferau bunicii mei oricui le intra în curte dacă li se părea că e flămând și fără să muncească ceva pentru acea mâncare. Am învățat de la ei că îți faci pomană cu un om atunci când are nevoie nu când este nu știu ce praznic. 

            Esența acestui pelerinaj pentru mine a fost IUBIREA manifestată în rugăciunea făcută pentru tinerii din familia noastră (și nu doar cei din familia noastră) pentru că și bunicii noștri s-au rugat pentru noi cum frumos spunea unul dintre părinții ce ne-au dat cuvânt de învățatură. IUBIREA manifestată prin a ajuta totdeauna, a îmbrăca pe cel gol, a hrăni pe cel flămând, a sfătui cu bunătate pentru că, spunea un al părințe în cuvântul său de învățătură, și Sfântul Apostol Pavel în epistolele sale spune "vă rog să...", cu bunătate să ne educăm copii, cu bunătate să sfătuim pe apropiați, cu bunătate să facem tot ceea ce facem și să le închinăm Domnului. 

           Am umblat în acest pelerinaj prin episcopiile Clujului și Maramureșului și vreau să îi felicit pe ierarhii acestor locuri pentru că au știut și inspirat în lăcașurile din subordinea lor cu DRAGOSTE și SMERENIE, aceste sentimente le simți de la primul pas în mănăstirile de aici, înainte de a asculta cuvântul de învățătură, înainte de a primi orice merinde trupească și sufletească. Am avut permanent în minte în timpul acestui pelerinaj "FERICIRILE" predicate de Iisus pe Muntele Fericirilor și în special "Fericiți cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul".

         O conștiință împăcată și pace în suflete vă doresc tuturor

                                                                                              K'melia

marți, 21 iulie 2020

Pelerinaj, credinta si traire romaneasca

             Motto: "Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad natiunea mea fericita [...]. Voiesc dara si hotarat sa dispun ca TOATA averea mea [...] sa treaca in folosul natiunii si intru ajutorul infiintarii unei academii de Drepturi, tare crezand ca luptatorii cu arma legii vor putea scoate drepturile natiunii noi."
 Testamentul lui Avram Iancu 
      In Transilvania biserica ortodoxa romana a cunoscut prigoana timp de sute de ani, dimpreuna cu poporul roman, care, desi majoritar in aceasta regiune, a fost lipsit  de recunoastere si drepturi timp de sute de ani. Cele mai importante represiuni imopotriva bisericii ortodoxe romane au fost cei trei ani din primavara anului 1761 cand generalul Adolf Nikolaus von Bukow a devenit comandant militar si guvernator al Transilvaniei. In toata aceasta perioada generalul trimis de catre Imparatesa Imperiului Habsburgic a distrus in doar trei ani aproape toate cele 200 de manastiri ortodoxe romanesti pentru ca acestea se opunea uniatiei. Urmatoarea prigoana importanta a fost aceea a comunismului ateu, prigoana a tuturor bisericilor din Romania, Biserica Greco Romana din Romania a fost desfiintata printr-un decret. In perioada interbelica in special in anii '20 romanii din Transilvania au reinfiintat multe dintre manastirile distruse de generalul Bukow dar acestea au fost din nou depopulate de calugari si distruse de comunisti in special dupa decretul 410 din 1959 care obliga monahii si monahiile sa paraseasca manastirile, dupa ce cu un an inainte, in 1958 au fost obligati minorii sa paraseasca manastirile. Asa cum credinta nu a slabit in Transilvania in sutele de ani de stapanire habsburgica, turceasca sau duala austro ungara nu a slabit nici in anii comunismului si toate acele manastiri distruse se recladesc si infloresc in anii ce au urmat lui 1990.
              In sfarsitul de saptamana 18-19 iulie 2020 am facut un pelerinaj cu un grup minunat de oameni din municipiul Arad si Curtici pe la biserici frumoase si manastiri ortodoxe romanesti de la Oradea si din Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului si Satmarului.
             Am vizitat Manastirea  Buna Vestire din Oradea, str. Matei Corvin, nr. 234, cartierul Episcopia Bihor. Biserica manastirii a fost construita in 1934 de Armata Romana pentru a aduce sufletul romanesc si in aceste  zone maghiarizate de veacuri. Lacasul a avut insa o soarta nefericita , ramanand peste 60 de ani in paragina, pana  in 1997, cand s-a infiintat aici o manastire.
            Al doilea  obiectiv vizitat a fost Manastirea Scarisoara Noua cu hramul Sfantul Ioan Botezatorul, situata in  sat Scarisoara Noua, com. Piscolt, jud Satu Mare. Satul a fost o colonie de moti, stabiliti aici in anul 1924. In anul 1940 dupa Dictatul de la Viena ( 30 august 1940), motii au fost alungati, dar au revenit in anul 1948. La 24 iunie 1991 s-a sfintit aici un loc de schit. 
         Urmatorul obiectiv a fost Catedrala Episcopala Ortodoxa Romana din Baia Mare, inca in constructie, de dimensiuni impresionante, comparabila ca dimensiune cu Catedrala Mantuirii Neamului din Bucuresti si cu Biserica Sfanta Vineri din Zalau. Catedrala baimareana este construita pe mai multe nivele, momentan se slujeste in  demisolul organizat ca un adevarat complex, impresionanat ca si dimensiuni, poate gazdui 2500 de credinciosi, cu un iconostas zidit si icoane realizate in mozaic din sticla de Murano ( imaginea este plafonul demisolului acestei catedrale).
         Am vizitat Manastirea Rohita- Boiereni Maramures, manastirea a fost distrusa de trupele generalului Bukow in anii 1761-1762. Din anul 1992 se incepe recontruirea manastirii cu  hramul  Acoperamantul Maicii Domnului. Asezata in padure la cativa kilometrii de vatra satului, toate cladirile construite in stil traditional maramuresan din lemn si cu acoperisuri din sindrila de lemn.  O scara de lemn cu aproximatic 100 de trepte urca in curba, ca si serpentinele soselei pe munte, pana la clopotnita, scara mi-a reamintit de scara scolarilor din Cetatea Sighisoarei.
           A urmat apoi Manastirea Sfanta Ana-Rohia, cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Asezamantul a fost  ctitorit de preotul Nicolae Gherman in amintirea fiicei sale Anuta care a murit la varsta de 10 ani. Intre anii 1940- 1944 , sub staretia ieromonahului Nifon Matei, manastirea a facut in zona o frumoasa misiune ortodoxa si nationala. Aici a fost primit in anul 1980 Nicu Steinhardt si tuns in monahism la 16 august 1980,a trait aici pana la moartea sa in 1989. Aici se construieste un Centru Cultural Monahal si Social  "Nicolae Steinhardt" care in final va avea zece nivele si va cuprinde paraclis, muzeu, biblioteca, sala de conferinte, spatii culturale si trapeza monahala unica.
               Am innoptat la Manastirea  Nasterea Maicii Domnului -Lapusul Romanesc, Rouaia.Acest lacas a fost construit pe temelia unui lacas mai vechi care exista la 1480 si a fost distrus in 1762 de catre generalul Bukow, manastirea a fost reactivata in 1994. Situata intr-o locatie superba manastirea are posibilitati de a gazdui multi pelerini, curtea care cuprinde si un helesteu in care se poate pescui, este amenajata superb.
               Dumineca de dimineata cu ploaia impreuna am pornit spre Manastirea Sfantul Ilie Dealu Mare unde am stat la slujba. Manastirea infiintata in 1991 este destul de mica dar impresionanata prin frumusete. A plouat in rafale in tot timpul slujbei, la un moment dat un abur ca o ceata s-a lasat peste poiana in care este manastirea incat din pridvorul bisericii nu se vedea altarul de vara situat la cativa metri. Dupa slujba am fost ospatati si impreuna cu noi a fost si Episcopul Maramuresului si Satmarului care ne-a binecuvantat si cu modestie ne-a intrebat ce manastiri am vizitat si cum ni s-a parut eparhia sa.
         Ultimul nostru obiectiv vizitat a fost Biserica Sfanta Vineri din Zalau, cu o arhitectura care imbina clasicul cu modernismul,impresionanta ca dimensiuni, poate gazdui 5000 de credinciosi, are planul unei cruci inscrise, cu laturile egale si pe jumatate dimensiunile Catedralei Sfanta Sofia din Istanbul. Intrarea principala se faca pe sub arcul unui monument al eroilor, imbracata in marmura alba si situata pe un deal biserica catedrala domina orasul. 


" O constiinta impacata si pace in suflet va doresc tuturor."
                                            K'melia

duminică, 12 iulie 2020

Democratie si drepturile omului in varianta romaneasca

Motto: " Toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nu toate SUNT DE FOLOS. Toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nu ma voi lasa biruit de ceva."  1 Corinteni 6;12
            "Nu stiti oare ca nedreptii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu?" 1 Corinteni 6;9


             Anul acesta 2020 in Romania  este marcat pe langa pandemia de SARS 2 generata de virusul COVID 19 si de o politica de uzura a nervilor. Uzura a nervilor politicienilor dar cel mai mult uzura nervilor nostri, ai romanilor si aceasta uzura a nervilor suprapusa peste consumul nervos determinat de pandemie, de lupta cu un dusman nevazut, necunoscut si pentru care nu s-a gasit inca tratamentul cel mai eficient scot din fiecare dintre noi ceea ce este mai rau.
            Dupa ce mai multe legi , HG-uri si ordine de ministru au fost declarate neconstitutionale de catre CCR s-a ajuns acum ca sa nu se mai poata da amenzi, sa nu se mai poata izola, carantina, interna fortat persoanele testate COVID 19 pozitiv dar asimptomatice si nici contactele lor.
            Guvernul a elaborat un proiect de lege pentru situatii de pandemie, epidemie, catastrofe sanitare, situatii speciale de sanatate si au trimis proiectul de lege spre dezbatere in parlament si aici a inceput iar lupta aceasta de uzura a nervilor. PSD avand majoritatea in parlament pune permanent piedici guvernului in toate modurile posibile. Pana la un punct toate acestea sunt previzibile si normale,intr-o anumita masura corecte. La dezbaterile din parlament a legii social democratii se concentreaza din nou DOAR pe drepturile celor care ar trebui internati pentru ca sunt contagiosi, pot transmite boala altor oameni chiar daca sunt asimptomatici si neglijeaza drepturile victimelor, asa cum au facut si la modificarea legilor justitiei. Cei care vor fi infectati, imbolnaviti de un asimptomatic care refuza tratamentul si contesta internarea obligatorie sunt victime! Victime ale lipsei de responsabilitate , de  educatie, de intelegere a celui care refuza tratamentul dar si al celor care in politica pun dreptul unei singure persoane inaintea dreptului altei persoane sau chiar al mai multor persoane.
             Eu sunt un cetatean simplu , nu am facut politica si nu imi doresc sa fac politica dar pentru ca vreau sa votez constient si pentru ca am realizat  de foarte multi ani ca in Romania TOTUL este determinat, influentat, duce la politica incerc sa inteleg. Pentru mine cele mai simple definitii pentru DEMOCRATIE si DREPTURILE OMULUI sunt doua dictoane celebre, afirmatia lui ION RATIU " voi lupta pana la ultima picatura de sange ca tu sa ai dreptul de a nu fi de acord cu mine" si faptul ca  drepturile mele se termina acolo unde interactioneaza in mod negativ cu drepturile altcuiva. Nu pot sa inteleg nici daca ma picuri cu ceara cand a devenit politica social democrata  una de tipul stapanilor de sclavi si a aparatorilor infractorilor, a celor obraznici, lipsiti de educatie si compasiune?! Nu pot sa accept lipsa de protejare a copiilor, a femeilor, a persoanelor cu dizabilitati, cei pe care orice stat care se vrea democratic  ar trebui sa ii sprijine si sa ii apere. Nu pot sa accept reprosuri de tipul: " noi ti-am crescut salariul/pensia si tu ai votat cu altii", indiferent ca sunt rostite de la tribuna parlamentului sau intr-o discutie particulara. Asemenea reprosuri ma fac sa cred ca cresterea "oferita" nu a fost nici rezultatul cresterii economice, nici al aprecierii mele sau a muncii mele, incluzand aici catergoriile profesionale ci a fost o "mita" menita sa imi cumpere constiinta! 

                   "O constiinta impacata si pace in suflet va doresc tuturor"
                                                                                                  K'melia

joi, 28 mai 2020

Curat mestesug de tampenie=administratia romaneasca - Episodul doi

                    Atunci cand cineva, fie acel cineva o persoana sau o familie, cineva cumpara o locuinta  isi inchipuie ca impreuna cu actul notarial al achizitiei locuintei respective cumpara si istoria locuintei dar si viitorul acesteia. Daca la achizitionarea unei locuinte vechi te astepti sa existe sarcini de patrimoniu care sa iti limiteze posibilitatile de reabilitare, renovare in asa fel incat arhitectura si apartenenta la fondul de patrimoniu arhitectural sa nu fie afectat in sens negativ. Te astepti poate ca impreuna cu locuinta istorica, de patromoniu vei achizitiona si legendele locului plus sau minus fantomele ce populeaza aceste legende ale locului. Te astepti ca atunci cand cumperi o locuinta veche in interiorul careia s-au petrecut tragedii si minuni, cineva care s-a sinucis pentru ca nu a putut, din varii motive, sa isi traiasca dragostea, sau pentru ca a fost parasita sau parasit, cineva pe care Bunul Dumnezeu l-a binecuvantat cu nasterea unui copil atunci cand nu mai spera la o asemenea bucurie, cineva care a crezut ca a pierdut totul avere, iubire sa gaseasca nu doar iubirea si salvarea ci poate si sanatatea.Multe se pot petrece intre peretii unei case in cateva zeci de ani sau poate in 100 de ani si eu chiar cred ca energiile pozitive si negative ale celor care au trait intr-o casa, a intamplarilor fie ele fericite binecuvantari, minuni sau tragedii consumate intre peretii unei case raman, intr-o forma sau alta, acolo, in casa in care au avut loc. De aceea pentru o buna curatire a casei ea nu trebuie doar reabilitata, renovata, zugravita ci si curatata spiritual, cred eu. Fiecare face aceasta curatare spiritual energetica asa cum crede el sau ea ca este mai bine fie cheama un preot care sa faca o sfestanie, fie cheama un prezbiter sa tina o rugaciune sau cheama un vindecator spiritual energetic care sa faca ce stie pentru curatarea energiilor negative din casa, sa pregateasca casa pentru alte intamplari, alte vieti, alte binecuvantari, iubiri, bucurii sau tragedii si drame ce se vor petrece intre peretii ei.
                      Ce facem insa cand achizitionam o casa relativ noua, pentru curatarea energetico spirituala a casei? Am zugravit-o, renovat-o, amenajat-o dupa gustul si pofta noastra, am adus preotul si am facut sfestanie si ne traim bucuriile, binecuvantarile si suferintele, bolile, pierderile de  DOUAZECI de ani in casa noastra dar, din timp in timp, intr-un fel sau altul, ne bantuie fostii proprietari ai casei?! Cum am putea sa le spunem acestora stafii, fantome, strigoi? Unii dintre ei au murit in acesti douazeci de ani dar unii sunt inca in viata, am putea numi stafie pe cineva in viata fiind?
                       Apartamentul in care locuim l-am cumparat de la un barbat vaduv ce traia in acest apartament impreuna cu cei doi copii minori, un baiat si o fiica, si mama sa batrana si bolnava, mama copiilor murise de curand dupa o lunga si grea suferinta cauzata de un cancer. Tranzactia s-a desfasurat la inceputul anului 2000, tatal vaduv a fost nevoit sa vanda apartamentul deoarece ramase-se somer de la una din uzinele orasului ce fie s-au inchis in anii '90, fie s-au privatizat, divizat, incerca prin taximetrie sa creasca cei doi copii si sa isi ingrijeasca mama dar apartamentul devenise o povara, se adunasera datoriile la intretinere, impozite neplatite. Familia s-a mutat intr-un alt cartier al orasului, intr-un apartament mai mic. Dupa un timp batrana bunica a murit, veniturile mici au fost si mai mult micsorate si bruma de bani ce le ramasesera din vanzarea apartamentului s-au dus de multa vreme. Datoriile si restantele la curent si la intretinerea blocului i-au ajuns si la noul apartament si la un moment dat au vandut si acest apartament si s-au mutat undeva intr-un sat, fiica nici nu s-a dus in noua locuinta, a ramas in oras la nasa ei ce ii era si ruda, la tara s-au mutat tatal si fiul. In urma cu vreo doi trei ani am aflat de la o cunostinta comuna ca a murit si tatal iar copii l-au inmormantat alaturi de mama lor.
                       In acesti 20 de ani scursi de la achizitionarea locuintei am primit zeci de plicuri, facturi pentru telefoane mobile pe numele tatalui dar si ale copiilor si tot felul de alte plicuri. In primii ani le trimite-am la blocul in care s-au mutat, printr-un coleg ce locuia in acelas bloc. De la colegul nostru am aflat si ca a murit bunica, ca li s-a taiat curentul electric pentru neplata, ca au datorii la intretinere si intr-un tarziu ca au plecat la tara undeva. Dupa o vreme nu am mai trimis plicurile. La vreo doi ani de la mutarea noastra in apartament la usa noastra a venit politia, il cautau pe fiul fostului proprietar, stiau ca nu mai locuiesc aici dar cum familia nu si-a refacut buletinele nu stiau unde sa ii caute si sperau sa le putem da noi o noua adresa, le-am furnizat noua adresa, era in vremurile cand inca locuian in oras. Peste inca vreo trei patru ani a venit un domn de la centrul militar al orasului, fiul efectuase stagiul militar si fusese-se lasat la vatra dar nu a venit la centrul militar sa isi ridice livretul militar, in evidentele militare singura adresa ce o aveau era aceea a apartamentului nostru, familia nu mai locuia in oras si nu mai stiam nimic despre unde sunt si nici relatii despre rude apropiate nu am putut da. Plicurile cu facturi sau de la banci se rarisera dar continuau sa vina spre aducere aminte de la cine am cumparat apartamentul, nu ne oboseam nici sa le deschidem, le rupeam si le aruncam la cos. Undeva in 2015 pe telefonul fix de la telekom, acelas numar preluat si doar transcris pe numele nostru, pe telefonul fix suna cineva din Bucuresti, o femeie care afirmativ era verisoara primara a mamei celor doi copii, dorea sa vorbeasca cu verisoara ei...a fost mai mult decat socata cand i-am spus ca noi cumparasem de vreo... 15 ani apartamentul si ca la data achizitionarii apartamentului verisoara ei era moarta.
                     In aceste zile firmele ce gestioneaza fondurile de pensii private sunt obligate sa instiinteze romanii despre aceste fonduri ale lor si aproape in fiecare zi vine cineva de la o firma privata de posta si pune niste plicuri lungi de culoare verde in aproape orice cutie postala. Astazi in cutia noastra postala era un plic din aceeasi colectie pe numele fiului fostului proprietar cu adresa  apartamentului nostru. Ma intreb cum se poate ca dupa ce apartamentul a fost vandut in 2000 cand baiatul era minor dar avea mai mult de 14 ani si avea deja buletin, cum se poate ca si acum dupa 20 de ani baiatul sa aiba al... nu stiu catelea buletin pe aceasi adresa?!
                     Cand am cumparat apartamentul cu noi a venit si mama mea, vaduva, apartamentul a fost achizitionat din banii proveniti din vanzarea casei construita de parintii mei, casa in care tata si-a bagat intreaga viata, a murit in 1992 inainte de a implini 50 de ani si mama mea si-a bagat tineretea. In aceste circumstante apartamentul a fost trecut doar pe numele meu desi eram casatorita iar mama a fost trecuta cu uzufruct pe apartamentul pentru care ea ne-a dat banii, asta a fost dorinta ei. Cand ne-am facut primele carti de identitate pe noua adresa a trebuit sa dau declaratie de primire in spatiu pentru buletinul sotului meu, din cauza ca apartamentul era doar pe numele meu, nu al ambilor soti. Zece ani mai tarziu cand a trebuit sa ne refacem buletinele a trebuit mama in calitate de uzufructuar sa dea declaratie ca ne primeste in spatiu pe amandoi. Cand i-am facut buletin fiicei noastre din nou a trebuit sa semneze bunica uzufructuara. Buletinul i s-a facut cu o valabilitate de patru ani. Cand fiica a implinit 18 ani a trebuit refacuta cartea de identitate, pentru ca nu am sters uzufructul a trebuit sa duc cu mine, in original, certificatul de deces al mamei.
                     In aceste conditii nu pot sa nu ma intreb cum poate cineva sa isi faca in continuare carte de identitate pe un apartament pe care tatal sau l-a vandut in urma cu DOUAZECI DE ANI ?!


                     "O constiinta impacata si pace in  suflet va doresc tuturor"
                                                                                                             K'melia